بسم الله الرحمن الرحیم

پیشرفت گوشی های هوشمند از چشم کسی مخفی نیست اما ما در این مقاله قصد داریم مطالبی در مورد پیشرفت گوشی های هوشمند انجام دهیم برای کسب  اطلاعات در دنیای گوشی های هوشمند با ما همراه باشد.

صنعت موبایل رشد کم نظیری را طی سال اخیر تجربه کرده است و از پوشش یک میلیارد مشترک به بیش از ۳.۵ میلیارد مشترک (برابر با نیمی از جمعیت کره زمین) با در حدود ۱.۸ سیم کارت به ازای هر کاربر رسیده است.

 در جهان هر کاربر مبلغ متوسط ۵ میلیون ریال در سال برای 

موبایل هزینه می نماید. در حالی که نرخ رشد تعداد مشترکین موبایل در کشورهای توسعه یافته کند شده، پتانسیل رشد قابل ملاحظه ای در کشورهای در حال توسعه در حال ایجاد شدن می باشد و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ میلیون مشترک جدید به کاربران فعلی بپیوندند.

بخش مهم توسعه صنعت موبایل در 

کشورهای توسعه یافته از حرکت کاربران به سمت استفاده از شبکه های نسل سوم و نسل چهارم ناشی می شود. اپراتورهای موبایل در جهت توسعه کمی و کیفی (پوشش شبکه و پهنای باند) صنعت موبایل، بیش از یک تریلیون دلار در شش سال اخیر هزینه کرده و انتظار کسب درآمد ۱٫۷ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۲۰ را دارند.

بیشترین نسبت پوشش موبایل مربوط به قاره اروپا (۷۹ درصد کل جمعیت) بوده و پس از آن آمریکای شمالی (۷۰ درصد)، آمریکای لاتین (۵۳ درصد) و خاورمیانه (۵۰ درصد) می باشند. در حال حاضر صنعت موبایل بر روی ۳٫۶ درصد از تولید ناخالص جهانی تاثیر مستقیم دارد که تحلیل ها حاکی از رسیدن این سهم به ۵٫۱ درصد تا سال ۲۰۲۰ است.

اشتغال ایجاد شده در این صنعت نیز بر اساس آمار موجود حدود ۱۰٫۵ میلیون نفر می باشد که تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵٫۴ میلیون نفر خواهد رسید. تحقیقات نشان دهنده آن است که بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی موبایل در سال دانلود می شود که فقط در اروپای غربی بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است.

صنعت موبایل در کشورهای جهان

در اروپا ۷۵ درصد از ترافیک موبایل مربوط به وب گردی و ویدئو می باشد و ۱۲ درصد شامل دانلود فایل می شود. انتظار می رود میزان مصرف اسمارت فون ها رشد سریعی داشته باشد و برآورد شده است در سال ۲۰۱۷، از ۲۸۹۰ میلیون اسمارت فون دنیا، ۱۶۴۳ میلیون در قاره آسیا، ۳۲۱ میلیون در آفریقا و خاورمیانه، ۲۵۴ میلیون در اروپای غربی و ۲۲۳ میلیون در آمریکای شمالی مورد استفاده واقع شوند.

در ایران نیز شبکه های موبایل شامل رشد و بهبود بوده اند. بر طبق آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حدود ۶۰ میلیون سیم کارت فعال (و در حدود همین مقدار سیم کارت غیرفعال) در ایران واگذار شده است. به رغم توسعه کمی صنعت موبایل در ایران، از نظر کیفی و به خصوص فناوری‌های جدید برای اتصال پرسرعت اینترنت، هنوز راه بس درازی در پیش است.

در آینده توسعه فناوری های اینترنت پر سرعت و انواع خدمات جنبی و وابسته به آن، مسیر ایجاد درآمد برای اپراتورهای موبایل و ارائه دهندگان خدمات ذی ربط در ایران خواهد بود. در کنار گسترش شبکه های موبایل پر سرعت و به خصوص نسل چهارم (۴G, LTE) و نسل‌های بعد از آن (از قبیل ۵G)، توسعه ارتباطات موبایل ماشین به ماشین (M2M) که دارای کاربردهای بسیار وسیع در زمینه های متنوع از قبیل صنعتی، دولتی، خانگی، امنیتی، داده‌ها و شخصی است نیز باید مد نظر قرار بگیرد که دارای بازار بسیار وسیعی خواهد بود.

بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود از سرعت شدید رشد تعداد اتصالات موبایل ماشین به ماشین از ۳۰۰ میلیون فعلی به یک تا دو میلیارد خط موبایل تا سال ۲۰۲۰ میلادی است.

صنعت موبایل و عوامل موثر بر آن

علیرغم شیوع گسترده استفاده از موبایل در ایران، متاسفانه ضمن عدم وجود فرهنگ صحیح بکارگیری آن، استفاده های بی رویه و نامتعارف از آن نیز صورت می گیرد. به عنوان مثال، می توان به ایجاد مزاحمت در اماکن و وسایل نقلیه عمومی با صحبت های طولانی و بلند، صدای زنگ بلند و مزاحم، عدم درک بین مرز حریم شخصی و عمومی و تعداد بسیار زیاد پیامک های تجاری و تبلیغاتی که به جای کارکرد اطلاع رسانی، جنبه مزاحمت پیدا کرده است، اشاره نمود.

یکی از دلایل استفاده مفرط و غیرلازم از موبایل در ایران مربوط به هزینه استفاده از امکانات آن می باشد. در ایران بهای موبایل شامل مالیات ناچیزی می باشد و همچنین به کارکرد آن فقط مالیات ارزش افزوده (در حال حاضر هشت درصد) تعلق می گیرد.

کشورهایی که در طی سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ میلادی مالیات بر تهیه و استفاده از موبایل را افزایش داده اند، به ترتیب شامل ترکیه، پاکستان، سوئد، دانمارک، ایتالیا، اردن، فنلاند، پرتغال، ازبکستان، بنگلادش، انگلستان، اتریش، فرانسه، هلند، آلمان، تونس، اسپانیا، مای، مصر، فیلیپین و اغلب کشورهای اروپای شرقی می باشند و در مقابل هند، ایران، چین، آذربایجان، تایلند و اغلب کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی آن را کاهش داده اند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی ترکیه با ۴۷٫۶ درصد سهم مالیات از کل هزینه استفاده در صدر جدول و ایران با ۱٫۵ درصد مالیات کمترین مقدار را در جهان به خود اختصاص داده بود. با توجه به افزایش نرخ مالیات ارزش افزوده بر روی قبض های مالیات، باز هم کاربران ایرانی در کنار چین کمترین مالیات را برای استفاده از موبایل در سطح جهان پرداخت می کنند.

همچنین تحلیلگران فعال در حوزه بازار موبایل به تازگی برآورد کرده اند که هواوی و شیائومی بعنوان دو شرکت چینی بزرگ، بازار گوشی های هوشمند در سال آینده را تحت سلطه خود درخواهند آورد.

صنعت موبایل در سال‌های آتی

تازه ترین گزارش های منتشر شده از سوی موسسات تحقیقاتی و آماری نشان دهنده آن است که هواوی و شیائومی توانسته اند در سال های اخیر بخصوص در طول سال جاری میلادی عملکرد موفقیت آمیز و فروش چشمگیری را به خود اختصاص دهند که این امر موجب می شود بسیاری از رقبای قدرتمند خود ظیر سامسونگ و اپل را نیز کنار زده و باعرضه و ارائه محصولاتی با کیفیت بالا، طراحی جدید و قیمت مناسب تر سهم بیشتر و بزرگتری از بازارهای جهانی موبایل را به دست آورند.

بر اساس گفته های مقامات زنجیره تامین هواوی،  این  شرکت پیش از این پیش بینی کرده بود که قادر خواهد بود تولید و عرضه محصولات خود را تا ۲۵ درصد در سال آینده میلادی افزایش دهد و هدف فروش خود را نیز در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند برساند.

آمارهای فروش هواوی و شیائومی نیز می‌تواند صحت این ادعا را تایید کند، چراکه شیائومی به‌عنوان یک برند نوظهور در حوزه تولید گوشی های هوشمند موفق شده است از بسیاری از برندهای قبلی و معروف جهان نیز سبقت بگیرد و عملکرد و شهرت خوب و قابل قبولی را برای خود دست و پا کند.

شیائومی نیز اعلام کرده که تصمیم دارد با یک افزایش ۲۰ درصدی در تولید محصولاتش در سال آینده نسبت به سال جاری میلادی، بالغ بر ۱۶۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازارهای جهانی عرضه کرده و به فروش برساند.

بنابراین همانطور که بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده اند، می‌توان انتظار داشت که شیائومی و هواوی بعنوان دو اژدهای چینی بازار گوشی های هوشمند در سال آینده را خواهند بلعید و سلطه غول های تکنولوژی چینی بر بازار موبایل بدون شک کار را برای سایر برندهای مطرح نظیر سامسونگ و اپل سخت و دشوار تر از پیش خواهد کرد.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها